Årskrönika 2017

2017 har varit ett förändringarnas år för Waileth & Bardon. Emelie har omskolat sig till vvs-montör och Elin har varit föräldraledig, två saker som förstås har påverkat hur, när och hur mycket vi har kunnat arbeta tillsammans. Ändå har vi lyckats åstadkomma en del:

Året inleddes med vår största succé hittills, ett dagläger som vi kallade Kimprokavalkad. Tre dagar och en bonuskväll av kontaktimprovisation och närliggande praktiker med 44 anmälda deltagare plus några som droppade in. Makalösa Andrea Ek Frisk och Emil Sjunnesson förhöjde dansupplevelsen avsevärt med sin musik. Stämningen var på topp och vi hade inte kunnat få en bättre start på året! (därför kör vi en repris 2018)

Kimprokavalkad2

Kimprokavalkad 2017. Foto: Erica Elfström

Inför 2017 hade vi stora planer på att starta en certifierande utbildning i waibar, som skulle ligga på åtta helger jämnt fördelade över året. Idén mynnade istället ut i en workshopserie med åtta fristående helgkurser, varav till slut hälften blev av: Introduktion till waibar, Dansa solo, Intensive awareness samt I och ur kontakt. På den sistnämnda vikarierade Sven Midgren för Elin, som precis gett liv åt lille Vidar. Intensive awareness och I och ur kontakt hölls i Kerstins vackra lada utanför Höör, en miljö som vi gärna vill dansa mer i! Dessutom la vi till kortare workshops i bodywork och dansimprovisation samt praktisk anatomi för dansare.

Utmanar våra normer med hjälp av dans artikel i Skånska Dagbladet

Kerstins lada. Foto: Kerstin Ekström

Kerstins lada. Foto: Kerstin Ekström

Hela våren arbetade vi med Fördjupningsgruppen, med vilken vi utforskat metoden Specific image sedan 2015. Under hösten har gruppen tagit paus. Vi får se om och i vilken form den återuppstår 2018. Fördjupningsgruppen har varit ett av våra favoritprojekt, då den gett möjlighet att verkligen gå på djupet med gestaltningsarbete. Det är fantastiskt att ha en avancerad grupp, som bidrar till den konstnärliga processen på ett sådant sätt. Vi har också haft en kortkurs för nybörjare i balett genom waibar och sporadiskt utspridda öppna waibarklasser.

I februari kom äntligen Emelies bok Koppla bort autopiloten ut! Efter tre års skrivande, redigerande och förlagskontakter var det med stor stolthet och glädje vi bjöd in till släppfest på Danscentrum Syd. Boken har tagits emot väl och har blivit kurslitteratur på flera olika lärosäten, inte bara i danskurser utan också till exempel på två förskollärarutbildningar. Under hösten har Emelie hållit föreläsningar och fortbildningar utifrån boken på uppdrag av Jönköping University, Region Uppsala och Sundsvalls kommun.

Föreläsning på youtube

Recension i tidningen Uttryck

Två musikvideor har vi medverkat i: en med Red Riot Jazz Band och en med Madeleine Frey. Att koreografera för kamera är något helt annat än att koreografera för scen. Det förändrar vår blick och vår känsla för dansen.

Vi har själva också arbetat med ett videoprojekt, som vi kallar DIVINE och som bygger på det förarbete vi gjorde i Senegal 2016. Då vi fått avslag på alla ansökningar om stöd för att arbeta vidare med ett föreställningsprojekt gav vi oss själva ett miniresidens i Ugglarp utanför Falkenberg i juni. Vi dansade och filmade på Ugglarps strand, i Skipås naturreservat och i Skrea kyrka. Materialet är fortfarande under bearbetning. Kostymen komponerades av Axel Bergel.

Som en fortsättning på DIVINE-projektet skapade Elin ett solo, som vi filmade bara ett par dagar innan förlossningen.

I december framfördes en ny version av solot som en trio med Vai Dance & Art och Malick Diebaté på kora.

Elin och Vidar dansar med Vai Dance & Art och Malick Diebaté. Foto: Jan Sok

Elin + Vidar dansar med Vai Dance & Art och Malick Diebaté. Foto: Jan Sok

Än mer utmanande kan det vara att få in dans i nya medier, men i år har UNGA Musik i Syd skapat en ny app, där vi medverkade tillsammans med Pape Seck och Malick Diebaté.

I april stiftade vi en ny bekantskap: Ndikhumbule Ngqinambi, bildkonstnär från Sydafrika, som hade residens på Inter Arts Center i Malmö. Ndikhumbule bjöd in oss att tillsammans med Andrea Ek Frisk gestalta det verk som han skapat under vistelsen i Malmö. I mars 2018 reser vi till Kapstaden med stöd av Malmö Stad, för att fortsätta samarbetet!

Verk av Ndikhumbule Ngqinambi. Foto: Emelie Bardon

Verk av Ndikhumbule Ngqinambi. Foto: Emelie Bardon

Hälsa och utveckling fick en större plats bland våra uppdrag under 2017, genom projekt som Musiken stärker (arr: Malmö Stad), Familjedans på Malmö Live och Dansworkshops för främjande av psykisk hälsa hos unga (arr: Studieförbundet Vuxenskolan). Vi har också fortsatt att hålla ledarutbildningar inom Medborgarskolan, fortbildat modersmålslärare och presenterat utställningen Dans dans dans! (Sörmlands museum) på Folk- och världsmusikgalan i Helsingborg.

Musiken stärker på Gläntans förskola artikel på Pedagog Malmö

Här kan alla hitta takten artikel i tidningen Specialpedagogik

Familjedans2

Familjedans på Malmö Live

Hösten har dominerats av den fristående kurs i Normkritik genom rörelse, som vi hållit på Musikhögskolan i Malmö. Det har varit spännande och utmanande att lägga upp akademiska studier inom våra kunskapsområden och fantastiskt givande att arbeta med studenter, som tänker, formulerar sig, utmanar oss och dyker in i alla uppgifter vi ger. På samma lärosäte har vi också haft ansvar för rörelseträning och gehörslära för rytmikstudenter.

Affisch för rytmikkonsert 2018

Affisch för rytmikkonsert 2018

Året avslutades med danslek i djembetrummans värld och en workshop i djembe genom waibar till förmån för kvinnokollektivet vi mötte i Toubab Dialaw, Senegal.

Nu ser vi fram emot ett nytt år och allt det har att erbjuda oss! Vi inleder som förra året med en fullbokad Kimprokavalkad. Därefter kommer en rytmikkonsert med Elins studenter, projektet Invisible Dance i Weimar, Tyskland och såklart resan till Kapstaden i mars. Och en massa andra saker såklart! Fortsätt följa oss på wailethbardon.se, facebook och instagram!

GOTT NYTT ÅR!!